학문기초
 · 통계학개론 (400529) / Introduction to Statistics
경제 및 무역이론과 국제금융이론 등을 실증적으로 분석하는데 필수적인 통계학의 기본이론들을 소개하고, 이를 실제 통계자료들을 이용하여 응용할 수 있는 능력을 함양하기 위해 확율이론, 추정과 감정이론, 희귀분석, 다변량 분석기법 등을 강의한다.
  
 · 호텔경영론 (504534) / Hotel Management

전반적 호텔 산업의 특징, 각 호텔 부서의 운영상의 특징, 성공적인 호텔 경영활동을 위한 이론적 분석과 사례 분석을 통해 호텔 경영을 체계적으로 연구한다.

 

This subjet aims to develop students' understanding of hotels as an area of study. It aims to explore general characteristics of hotel industry, features of various department and management skills for successful hotel operation.

 

 

전공핵심
 · 관광학원론 (400064) / Principles of Tourism
 

관광의 역사, 개념 및 기초적 이론을 소개하며, 관광사업의 부문별 특징과 현황을 학습한다.

 

An overview and survey of the trevel and tourism industry, with emphasis on the trevel market, tourism components, tourism development, professional roles and emergin

 


 · 호스피탈리티사업론 (400794) / Introduction to Hospitalty Industry
 

호텔, 레스토랑, 단체급식, 카지노, 컨벤션, 크루즈, 여행산업 등 호스피탈리티산업 전반의 성공적이고 효율적인 경영에 대한 개괄적 설명과 관련 직업에 대한 학생들의 이해를 돕고자한다.

 

This subject is designed to help students' general understanding of various hospitality field such as hotels, restaruants, casino, cruse and travel agencies.


 

 · 호텔식음료관리및실습 (4401042) / Hotel F&B Management and Practice

 

호텔식음료부분의 경영조직과 직무분장을 이론과 실무를 중심으로 교육함으로써 식음료 상품의 특성을 이해 및 숙지하도록 호텔영업 현장에서 제공하는 상품을 모델로 실무 강의한다. 또한 중요한 국제회의 등을 포함하는 호텔 연회의 계약 및 서비스 절차 등에 대해서도 소개를 한다.

 

The aim of this subject is twofold : first, to privide students with an understanding of hotel food & beverage service practice. The second aim is to provide an understanding of hotel banquest service practice including hotel banquest contracts and service procedures.


 

 · 서비스경영론 (501898) / Service Management
 

서비스의 개념과 특징에 대한 이해를 통해, 호텔외식 기업과 고객간의 관계에 있어서 발생하는 제반 문제점을 서비스경영측면에서 접근하여, 서비스 기업의 질적 향상을 위한 성공 요인을 연구하게 된다.

 

This course is designed to familiarize the student with principles and philosophies of management, with emphasis on theories that are most relevant to management in service-based industries.

 

 

  · 컨벤션산업론 (504857) / Introduction to Convention Industry
 

전시컨벤션산업 전반에 대한 이해를 높이고, 각종 국제회의, 전시회 및 무역박람회 등에 대한 유치 및 운영 능력을 학습한다.

 

This course familiarizes students with planning, organizing and operating exhibitions & conventions, and trade shows. Emphasis is placed on the modes and methods used in organizing conventions and exhibitions, as well as the ability of administrative responsibility in their operation.


 

 · 호텔경영전략론 (505502) / Strategic Management in the Hospitality Industry
 

경쟁이 치열한 사업 환경 속에 호텔 기업의 기업 가치를 극대화 할 수 있는 전략을 수립하기 위한 이론적 개념과 다양한 사례로서 효과적인 전략 수립 능력을 배양하는데 목적을 두고 있다.

 

This subject aims to provide an overview of the most important strategic issues that consultants and managers generally face in the phase of developing competitive hotel strategies.

 

 

 · 전시박람회기획실무 (506871) / Practice of Exhibition & Trade show Planning
 

국가 경제 및 문화교류에 중요한 파급효과를 가져오는 전시행사 및 무역박람회에 대한 실무 능력을 토론 형식으로 배양한다.

 

This seminar style lecture aims to develop student's practical business skills in the field of organizing and planning international exhibition and trade show.

 

 

 · 전시박람회기획실무 (506871) / Practice of Exhibition & Trade show Planning
 

국가 경제 및 문화교류에 중요한 파급효과를 가져오는 전시행사 및 무역박람회에 대한 실무 능력을 토론 형식으로 배양한다.

 

This seminar style lecture aims to develop student's practical business skills in the field of organizing and planning international exhibition and trade show.

 

 

 · 컨벤션기획실무 (506877) / Convention Planning Practice
 

컨벤션 실무 기획 능력 향상에 필요한 제반 지식과 실질적인 컨벤션 계획 사례를 분석하고, 이를 통한 보다 효율적인 기획서 작성기법을 학습한다. 또한 모의 컨벤션 기획서를 작성, 발표하고 실제로 이를 응용하는 기회를 제공하는데 목적이 있다.

 

This subject aims to provide studens with knowledge of convention planning practice. The lecture involves writing planning reports and presensenting them.

 

 

 · 호텔원가관리 (506884) / Hotel Cost Management
 

호텔을 운영하는데 있어 이용되는 다양한 필요품에 대해 구매하는 과정은 매우 중요하다. 식음료 자재 구매에서부터 비 식음료 제품의 구매까지 광범위한 제품들에 대한 구매과정에 있어 원가관리와 이에 대한 재무적 처리과정을 익히는 과목이다.

 

This subject aims to introduce process of purchasing hotel furniture, fixtures, equipment and food materials. In addition, this subject also explains their financial managing processes.
 

 

 

· 호텔재무회계원리 (506885) / Principal of Hotel Accounting
 

학생들에게 기본 회계 뿐 아니라 호텔 기업의 수익 실현 과정,비용의 측정 및 원가의 배분, 자산의 평가, 부채 및 본회계를 포함하는 지분 등의 재무회계의 이론과 실제를 학습한다

 

The primary aim of the subjcet is to ensure that students are equipped with the minimum level of understaning and competence in accounting and financial management of hotels.
 

 

 

· 호텔인적자원관리론 (508191) / Hotel Human Resource Management
 

조직내 인간의 효율적 관리를 위한 제 문제를 다루는 학문으로 인적자원관리, 인사정책, 인사환경, 직무분석, 교육훈련, 임금과 복리후생, 인간관계, 노사관계와 정부규제 등을 강의한다.
특히 인적 자원을 바탕으로 하는 호텔산업의 인사관리가 갖는 제 문제를 심도 있게 학습한다.

 

This subject integrities the study of forms and processes of
organizations with the human factors policies such as human resource management, personnel, working environment, training, wage, welfare, and labor.
 

 

 

 · MICE산업전략론 (508194) / MICE Industry Strategy
 

본 과목은 MICE 산업이 국가의 신성장 동력산업으로 인식이 됨에 따라 개최지의 경쟁력 강화에 필요한 전략적인 접근이 필요하게 되는데, 이에 관한 제반 이론을 학습하는 것이다. 이를 위하여 MICE산업의 성장과 발전을 위한 국가와 지역의 경쟁력 제고는 물론 개최지 이미지와 관광 및 환대 여건을 종합적으로 고려하여 경쟁우위의 방향으로 육성 및 발전시키는데 필요한 전략적인 접근방법을 이해할 수 있도록 관련 내용을 배우게 된다

 

This subject is for learning MICE industry theories for destination competitiveness to advance core industry of new growth in the 21th century.
To this purpose, it is studied comprehensive strategic perspective considering destination image, tourism and hospitality environments, as well as country and regional competitiveness, for growth and development of MICE industry.
 

 

 

 · 환대산업소비자행동론 (508196) / Hospitality Consumer Behavior
 

호텔 소비자들의 의사 결정에 영향을 미치는 여러가지 변수들과 그 상호작용에 대한 이해를 증진시킨다. 호텔 산업 소비자에 대한 적용을 위하여 심리학과 사회학에서 나온 이론들을 이해 숙지 시킨다.

 

This course aims to develop the student's understanding of the many variables that, through complex interaction, determine consumer behavior. Therories from psychology and sociology are explored so that the student is able to identify consumer application in the hospitality industry


 

 

 

전공심화
 · 국제매너와 에티켓(506885) /Internal Manners and Etiquettes
  환대산업 등의 서비스 종사자로서 꼭 숙지해야하는 매너와 에티켓에 대해 살펴보고 이를 반복적인 실습을 통하여 자연스럽게 채득하도록 한다.

 

This subject provides students with knowleges of international manners and etiquetts which sevice industry employees must be familiar with The lecture includes relevant practical training sessions

 


 · 관광자원론 (500481) / Tourism Resources Management
 

관광자원에 대한 이해를 통해 관광자원의 기능과 그 효과를 파악하여 관광자원의 활용과 보존 및 새로운 관광자원의 발굴에 대한 이론을 연구한다.

 

Through the understandings of related cases and theories, this subject explores functions and effects of tourism resources and investigates plans for preserving and developing potential resources

 

 

 · 산학 연계학(호텔컨벤션경영) (500903) / Field Management
 

교과과정에서 배운 제반지식을 호텔. 컨벤션 및 관광 관련 기업체의 현장에 적용하고, 실습을 통해 실제업무를 학습하여 실무능력을 배양한다.

 

This practical subject involves visiting hospitality related companies and having practical trainning in the actual working environment for applying their theoritical knowledge and enhancing their practical skills.


 

 · 레저이벤트론 (505147) / Leisure & Events Management
 

레저.관광 및 호텔 분야의 이벤트에 관한 기초 이론, 기획 및 성공사례 분석을 통하여 한국관광산업의 발전을 위한 이벤트 기획력의 함양을 주요 목표로 한다.

 

The subject mainly focuses on various events & leisure activities such as festivals sports events, performance events, travel events with theoritical backgrounds. The subject is designed for students to obtain the integrated knowledge of management and practicing skills of event planners.


 

 · 서비스창업론 (506450) / Service Entrepreneurship
 

최근 호텔 기업의 환경은 다양하며 경쟁적이다. 기존의 사업 형태에서 벗어난 새로운 사업방식이 필요하게 되었다. 서비스창업론은 혁신적 방법으로 개인 사업을 포괄하는 통합적 개념이다. 이 과목을 통해 학생들은 현대의 극심한 경쟁 사업환경하에서 서비스 비즈니스를 시작하고 관리하는가에 대해 배우게 된다.

 

The concept of Service Entrepreneurship refers to innovative and revolutionary way of business methods. The aim of this subject is to introduce students that how to start, organizes, operates, and takes on the risks of a service business in the competitive business enviroments.

 


 · 호텔산업프로젝트 (506882) / Hotel Industry Project
 

호텔 프로젝트를 어떻게 계획하고 실행하는지를 배우는 과목으로서 호텔매매기법, 수요예측, 재정계획, 그리고 새로운 호텔설립 등에 관한 실질적인 연구를 목적으로 한다.

 

This subject aims to provide students with knowledge of hotel project that includes hotel M&A, forcasting demans and financial planning. The subject also explores the private sector viewpoint of planning new hotel business.


 · 호텔연구조사방법론 (506883) / Hotel Research Methods
 

호텔 산업에서 나타나는 문제점들을 가장 적절하게 분석하기 위한 다양한 조사방법과 기술들을 다루는 과목으로 과학적인 분석 절차, 데이터 수집, 통계적인 기술과 분석 등 조사방법에 관한 전반적인 개념을 다룬다.

 

This subject is designed to provide students with the fundamentals of research practice. It introduces students to the process of reserch project formulation and the key elements of reserch design namely choice of unit of analysis, measurement, data collection and data analysis.


 

· 호텔컨벤션마케팅 (506886) / Hotel & Convention Marketing
 

호텔 컨벤션 산업에 마케팅 이론을 적용함으로써 산업의 형태, 규모, 특성과 시장조사 방법, 시장광고 등에 관한 분석 이론과 사례를 중심으로 학습한다.

 

This subject is designed to provide students with knowledge of the meaning and appplication of marketing in the hotel and convention industry context. Marketing is viewed as a systematic thought process, a set of techniques underlying the planning and execution of marketing strategy and tactics, taken within the context of hospitality services.

 


 · 일본지역호스피탈리티산업연구 (507148) / Japanese hospitality industry
 

일본지역 호스피탈리티산업의 경영전반에 관한 사례연구와 세미나 교육으로 원어(일본어)로 진행하는 것을 원칙으로 한다. 본 강의를 이수하기 위해서는 중급이상의 일본어 수준이 요구되며, 일본지역의 호스피탈리티산업에 관한 연구를 통하여 학생들의 국제화마인드를 심화시키는 것을 목적으로 한다.

 

The subject aims to build students' international hospitality mind through investigating current issues surrounding Japanese hospitality industry. Case studies and seminars conducted in Japanese are the main part of the lecture and students who participate the class need to hold high proficiency in Japanese language.

 


 · 관광법규해설 (508188) / Tourism Laws
 

본 과목은 호텔 등 관광 사업과 관련하여 필수적으로 알아야하는 관광관련 법규를 중심으로 법령해설과 사례를 강의한다. 이 과목은 학생들이 호텔관광관련사업 수행 및 발전에 대한 법적인 필요조건의 이해를 돕고자하는 목적을 가진다.

 

This subject aims to provide students with knowledges of tourism related laws and regulations through introducing relevant case studies

 

 

 · 항공사서비스경영론 (508192) /Airline Service Management
 

항공산업에 대한 체계적 이론을 습득하고 여행알선법의 조직관리, 운영, 경영실태, 항공산업의 특수성, 항공산업의 경영조직 및 실태 등을 연구하여 여행.항공산업 경영자로서의 관리능력을 배양한다.

 

The subject is designed to explore the role, development, operation of airline transportation as a hospitality industry sector. In addition the subject will provide an overview of the factors influencing the airline industry's development.


 

 · 호텔객실정보시스템 (508195) / Hotel Information System
 

객실부서의 주요업무인 예약, 프론트 오피스 운영과 이의 효율적인 관리를 위한 호텔정보시스템인 피델리오 시스템의 이론과 실제를 교육한다. 수업은 호텔 정보 실습실에서 진행된다.

 

This subject aims to provide students with knowledges of hotel room division's major business. it also introduces hotel MIS programme Fidelio system and to rain practical operating skills of the system


 

 

 · 글로벌여행비즈니스 (508319) / Global Travel Business
 

글로벌 시대는 국가, 기업, 인적 교류가 더욱더 활발하게 진행되게 된가. 국제의전, 국제 비즈니스, 국제협상, 해외여행등의 다양한 국제교류 활동을 추진하는 과정에서 글로벌 시대에 적합한 여행 비즈니스를 학습한다.

 

Global travel business deals with theories and practices on international protocol, international business, international contracts, international travel for right travel business learning

 

  · 양식조리실습 (508189) / Principles of Western Culinary
 

서양 음식문화 이론과 기초실기를 다루어 서양음식에 대해 일반적으로 이해토록 한다.

 

This subject is designed to provide students with knowledge of Western culinary by introducing Western culinary theory and practice.
 

 


 · 와인이론 및 실습 (508321) / Theory of Wine and Practice
 

호텔에서 이용되는 주류에 대한 관리는 매우 중요한 업무이다. 이는 와인리스트의 개발과 유능한 바텐더를 양성하는것까지 그 업무는 광범의하다고 할 수 있다. 또한 한국적인 독특한 음료의 개발을 통하여 국제적으로 인정받는 제품을 개발하는 것도 중요한 것이라 할 수 있는데, 이러한 과정을 익히고 학습할 수 있는 기회를 제공하는 과목이다.

 

This practical subject aims to introduce wine and other various alchoholic beverages. The subject also provides students with knowledge of producing and mangaging various beverages in hotels


 · 조리기초실습 (400987) / Culinary Theory and Practice
 

조리의 입문단계로 조리와 관련된 식재료의 식품이론 및 조리기술의 기초를 이해함으로써 분야별 조리기술을 배양하는데 필요한 이론과 실기의 기본이 되게 하고, 향후 조리사 및 외식사업경영자로서 갖추어야 할 기초조리 전반에 관한 사항을 학습한다.

 

This course covers basic cooking techniques and their relation to baking methods. Students prepare products such as soups, stocks, savory items, fruits, entre(both hot and cold), vegetables, and starches, and practice culinary knife skills and cuts.

 

 · 카지노경영실무론 (508193) / Casino Management Practice
 

카지노 특징을 고찰하고 이 산업에 관련된 법적, 사회적, 경제적 비즈니스 환경 상황을 다루며, 카지노 운영에 대한 전반적 이론 및 현장 실습을 통해 실무능력을 배양한다.

 

The aim of this subject is to introduce theroy and practice of casino management. In additon, the subject also tries to explore characteristics of casino business in relation to its legal, societal and economic business situations.

 


 · 호텔연회관리및실무 (508190) / Hotel F&B Management
 

호텔 식음료 및 연회 부분의 이론과 실무를 현장 사례를 중심으로 교육함으로서 연회상품의 특성을 이해 및 숙지하게 한다. 또한 호텔 연회의 계약 및 서비스 절차 등에 대해서도 소개를 한다.

 

The aim of this subject is twofold: first, to provide student with an understanding of hotel F&B service practice. The second aim is to provide an understanding of hotel C&B service practice such as banquet contract and service procedures.


 

 · 환대기업윤리세미나 (508325) / Hospitality Ethicals Seminar
 

호텔업, 외식업, 여행업, 항공업, 리조트업 등에 대한 투자와 경영에 관한 내부 종사원 및 외부 고객과의 관계에서 발생할 수 있는 운리경영의 문제 및 기후변화에 대응한 환경문제에 관한 극복과 이행에 대한 방법 등에 대하영 학습한다.

 

In-depth of current and future practices in the role of the business person in modern society. Consideration of business-society interactions related to such issues as corporate social responsibility, consumerism, and the rile and responsibilities of multinationl corporation in areas of hotel, foods, travel, airline, resorts industry

 

 · 환대산업상품기획 (508326) / Hospitality Industry Product Planning
 

호텔경여과 MICE산업의 유치, 기획 과정에서는 관련이 있는 행정기관, 여행사, 항공사, 이벤트사, 광고기획사 등과 유연한 관계 형성을 통한 관광 상품을 기획하는 능력을 학습한다.

 

Hospitality industry product planning focuses on product development of hotel management and MICE industry with cooperative relationship of travel agency, airlines, event agencies, and advertising agencies